Osallistava tapahtuma Satulavuoren koululla

Kirjastoalan opiskelijana saa todellakin ryhtyä tekemään kaikenlaista. Kevään viimeisenä pakollisena kurssina meillä oli Osallistava asiantuntijuus -kurssi, jonka ideana oli järjestää nuorten syrjäytymistä ehkäisevä tapahtuma yläasteikäisille nuorille. Tämä tapahtuma olisi osana Näkymättömät-hanketta, joten se ei olisi mikään irrallinen, nopeasti hoidettava juttu, vaan sillä olisi oikeasti jotain merkitystäkin. Koska tapahtuman piti olla kaiken lisäksi vielä osallistava, koko jutun pääpointtina oli kysyä itse osallistujilta, siis nuorilta, ideoita tapahtuman sisällöksi. Koko homma oli tarkoitus toteuttaa pienryhmässä, ja meidän ryhmäämme pääsikin neljä jäsentä. Opettajamme antoi jokaiselle ryhmälle jonkin Turun lähikirjaston, jonka kanssa tapahtumaa oli tarkoitus suunnitella – olemmehan me kaiken kaikkiaan kirjastoalan opiskelijoita, joten totta kai meidän piti linkittää myös kirjasto tähän kaikkeen jotenkin mukaan.

Saattaa kuulostaa helpolta, vai mitä? Otamme vain joukon nuoria, kysymme mitä he haluavat tehdä ja sitten vain järjestämme sen kaiken? Ei todellakaan. Kurssi ei ollut helpoimmasta päästä. Aikataulu oli todella tiukka, sillä meillä oli vain muutama viikko aikaa. Paljon asioita piti hoitaa, eivätkä ne aina olleet mieluisia tai helppoja.

Aloitimme projektimme hankkimalla tietoa nuorten syrjäytymisestä olemalla yhteydessä erilaisiin ulkoisiin toimijoihin. Olimme yhteydessä Lausteen nuorisotilaan, Lauste-Varissuo -alueen aluetyöntekijään, seurakuntaan, poliisiin ja Lausteen perhekuntoutuskeskuksen koulun (Satulavuoren koulun) rehtoriin. Pääsimme tapaamaan nuorisotilan ohjaajia, poliisia ja rehtoria.

Kävimme ensimmäisenä tutustumassa Lausteen nuorisotilaan, joka on Lausteen kirjaston ja ala-asteen yhteydessä. Nuoriso-ohjaajat kertoivat meille tilan toiminnasta. Heillä on esimerkiksi laatikko, jonne nuoret saavat itse laittaa toiveita siitä, mihin nuorisotilan saamaa rahaa voitaisi käyttää. Nuorisotila järjestää myös retkiä esimerkiksi Linnanmäelle tai Särkänniemeen, joihin myös vähävaraisten perheiden nuorilla on varaa.

Seuraavalla kerralla kävimme siellä alkuillasta, jolloin paikalla oli myös yläasteikäisiä nuoria. Jaoimme heille lappuja, joihin he saivat kirjoittaa toiveita siitä, mitä he haluaisivat nuorisotilassa tehdä.

Varsinais-Suomen poliisilaitoksella vieraillessamme saimme kuulla uudenlaisen näkökulman nuorten syrjäytymiseen. Poliisi kertoi meille, miten nuorten syrjäytyminen näkyy heidän työssään. Suurimpana syynä syrjäytymiseen ovat huumeet, koska niiden saanti on esimerkiksi internetin myötä helpottunut paljon. Keskustelimme myös siitä, miten
syrjäytymistä voitaisi ehkäistä. Säästösyiden takia poliisin ennaltaehkäisevää työtä on kuitenkin valitettavasti vähennetty paljon, koska se on poliisin työssä ainoa osa-alue, josta voi mitenkään säästää.

Viimeisenä tapasimme Satulavuoren koulun rehtorin. Hänen kanssaan juteltuamme kohderyhmäksemme varmistui kyseisen koulun yläasteikäiset oppilaat. Yhteistyökumppanit tapahtumassamme olivat lopulta siis Perhekuntoutuskeskus Lauste, jonka tiloissa ja jonka nuorille järjestäisimme tapahtuman ja Lausteen kirjasto, josta saisimme aineistoa toiminnan toteutusta varten. Opettajan välityksellä kysyimme nuorten toiveita, joiden pohjalta suunnittelimme tapahtumamme sisällön.

Tapahtumapäivänä 30.5. saavuimme innokkaina Lausteen perhekuntoutuskeskukseen. Ohjelmassamme oli kaksi erillistä pistettä, kirjasto- ja pelipiste, joiden toteutukseen saimme kaksi luokkahuonetta. Jaoimme ryhmämme kahtia niin, että molemmilla pisteillä oli kaksi vetäjää. Osallistujina oli 8 oppilasta Satulavuoren koulusta ja lyhyen yhteisen aloituksen jälkeen jaoimme heidät siten, että puolet menivät ensin kirjastopisteelle ja toinen puoli taas aloitti pelipisteeltä. Ryhmät olivat ensimmäisellä pisteellä noin 20 minuuttia ja vaihtoivat toiselle loppuajaksi.

Kirjastopisteellä aloitimme hyvin kompaktilla Vaski-verkkokirjaston esittelyllä, jonka jälkeen nuoret saivat kokeilla blackout poetryn tekemistä Lausteen kirjastosta saatuihin poistokirjoihin. Ideana oli siis ympyröimällä erottaa sattumanvaraisesti valitulta sivulta sanoja ja muodostaa niistä omia runoja tai tarinoita, jotka saisi halutessaan repiä kirjasta irti ja ottaa mukaan. Kirjastopisteen toinen aktiviteetti oli kirjastaennustus, johon nuorten oli mahdollista mennä yksi kerrallaan kuulemaan tulevaisuuden teemoihin, kuten ammattiin, liittyvä leikkimielinen ennustus.

Pelipisteellä ensimmäinen ryhmä innostui heti pelikorteista. Yksi ryhmäläisistä innostui myös peliaiheisesta sarjakuvasta lukunurkkauksessa. Lisäksi pisteellä oli mahdollista leikkiä rikkinäistä puhelinta ja pelata Afrikan tähteä. Toinen ryhmä pelasikin sitten viimeksi mainittua ja peli ehdittiin sopivasti lopettaa ennen toisen 20 minuutin loppumista. Vielä ehdittiin muutaman minuutin ajan jopa ottaa erä rikkinäistä puhelinta.

Lopuksi kokoonnuimme kirjastopisteen luokkaan yhteiseen lopetukseen, jossa osallistujien kesken arvottiin kaksi elokuvalippua mukavana palkintona tapahtumaan osallistumisesta.

Kaiken kaikkiaan tapahtuma oli onnistunut, vaikka ryhmällämme ei ollut aiempaa kokemusta nuorten ohjaamisesta tai osallistamisesta.



Päivi, Aino, Elsa ja Meri, PKITIS15

Kommentit

Suositut tekstit