Mediamysteeri-seminaari


Osallistuin 3.10.2018 klo 11-16:30 Päivälehden museolla järjestettyyn Mediamysteeri-seminaariin. 

Mediamysteeri-hanke on Aalto-yliopiston, Päivälehden museon ja Vantaan kaupunginkirjaston toteuttama laaja hanke, jonka valmis tuotos on Virus! Mediamysteeri-pelikonsepti, jota seminaarissa esiteltiin. Pääsimme myös testaamaan peliä, mikä olikin seminaarin mielenkiintoisin osuus.

 Seminaarissa esitettiin hankkeen eri vaiheita, pelialustaa sekä ajankohtaisia puheenvuoroja monilukutaidosta sekä peleistä ja pedagogiikasta. 

Mediamysteeri-hanke toteutettiin vuosina 2017-2018. Hankkeen tavoitteena oli yhteissuunnitteluna toteuttaa 10–12-vuotiaille soveltuva, kirjastoon ja museoon tutustuttava ja medialukutaitoa kehittävä pelikonsepti. Hanke lähti liikkeelle Vantaan kaupunginkirjastosta. Kirjastossa oli ryhdytty pohtimaan, minkälaista toimintaa kouluvierailujen yhteyteen voitaisiin kehittää. Erilaiset vinkkaukset olivat yksi mahdollisuus elävöittää vierailuja, mutta kirjastossa haluttiin kehittää pelikonsepti. Kirjastosta otettiin yhteyttä Päivälehden museoon, koska kirjastossa haluttiin myös muita toimijoita mukaan projektiin. Museossa innostuttiin projektista ja sen jälkeen otettiin yhteyttä Aalto-yliopistoon. Yliopiston opiskelijat toteuttivat varsinaisen projektin suunnittelun ja toteutuksen yhdessä paikallisen koulun 5. luokan oppilaiden kanssa. Yliopiston opiskelijat tekivät projektista opinnäytetyön, jota seminaarissa myös esiteltiin. Opinnäytetyön aiheena oli pedagoginen yhteissuunnittelu eli miten monet eri toimijat toteuttavat yhdessä suuren projektin.
 

Seminaarissa esiteltiin lisäksi suomalaista Seppo.io -alustaa, joka on suunniteltu nimenomaan oppimispelien alustaksi. Seppo on jo käytössä ympäri maailmaan kouluissa ja myös kirjastoissa. Seppo-alustan ideana on, että opettajien ei tarvitse osata koodata tai tehdä itse pelejä, vaan opettaja luo valmiiseen peliin tehtävät, joita oppilaat ratkovat ryhmissä mobiililaitteita käyttäen. Opettaja pystyy myös reaaliaikaisesti arvioimaan oppilaiden suorituksia ja antamaan palautetta.

Virus! Mediamysteeri-pelikonseptin ideana on, että paikassa, jossa oppilaat ovat (kirjasto, museo, koulu jne.) on puhjennut virus, joka uhkaa tuhota kaiken tiedon. Oppilaat ovat ennen pelin alkamista jakautuneet ryhmiin ja he ovat luoneet itselleen hahmolomakkeilla omia pelihahmoja. Pelin aikana he tekevät ryhmissä erilaisia tehtäviä, joissa tarvitaan monipuolisesti erilaisia taitoja: medialukutaitoa, yhteistyökykyä sekä mobiililaitteen käyttöä. Valmiit tehtävät lähetään opettajalle, joka antaa niistä samantien palautetta ja pisteitä. Kesken pelin saattaa eteen tulla myös yllätystehtäviä ja erilaisia viruksia, jotka voivat aiheuttaa esimerkiksi sen, että ryhmäläisistä yksi joutuu pitämään silmiään kiinni yhden tehtävän ajan tai että ryhmäläiset joutuvat suorittamaan yhden tehtävän puhumatta ollenkaan toistensa kanssa, jolloin kommunikointiin täytyy löytää toisia keinoja. Tehtävät olivat hauskoja ja innostavia myös aikuisryhmälle ja pelialusta todella hienosti suunniteltu ja houkutteleva. Tehtävät pitää tosin suunnitella aina sen tilan ja paikan mukaan, jossa oppilasryhmä vierailee: Päivälehden museoon suunnitellut tehtävät eivät sellaisenaan kävisi kirjastossa. Opettajalle tai kirjastolle jää siis vastuu tehtävien suunnittelusta, mutta valmiit tehtävät antavat varmasti paljon vinkkejä suunnitteluun.

Seminaari oli kokonaisuudessaan yksi mielenkiintoisimmista koulutuspäivistä, joihin olen osallistunut. Hankkeen eri vaiheiden kuvailun lisäksi paikalla oli kiinnostavia luennoitsijoita, jotka kertoivat muun muassa peleistä ja pedagogiikasta sekä monilukutaidosta. Seppo-oppimisalusta on tulossa käyttöön omassa työpaikassani, joten oli kiinnostavaa päästä testaamaan sitä käytännössä.

Lisätietoa hankkeesta:

Teksti & kuvat (c) : Miia Lehtola MKITIS16 

Kommentit

Suositut tekstit