Mediamysteeri-seminaari
Osallistuin 3.10.2018 klo 11-16:30 Päivälehden museolla järjestettyyn
Mediamysteeri-seminaariin.
Mediamysteeri-hanke on Aalto-yliopiston, Päivälehden museon
ja Vantaan kaupunginkirjaston toteuttama laaja hanke, jonka valmis tuotos on
Virus! Mediamysteeri-pelikonsepti, jota seminaarissa esiteltiin. Pääsimme myös
testaamaan peliä, mikä olikin seminaarin mielenkiintoisin osuus.
Seminaarissa esitettiin hankkeen eri vaiheita, pelialustaa
sekä ajankohtaisia puheenvuoroja monilukutaidosta sekä peleistä ja
pedagogiikasta.
Mediamysteeri-hanke toteutettiin vuosina 2017-2018. Hankkeen
tavoitteena oli yhteissuunnitteluna toteuttaa 10–12-vuotiaille soveltuva,
kirjastoon ja museoon tutustuttava ja medialukutaitoa kehittävä pelikonsepti. Hanke
lähti liikkeelle Vantaan kaupunginkirjastosta. Kirjastossa oli ryhdytty pohtimaan,
minkälaista toimintaa kouluvierailujen yhteyteen voitaisiin kehittää. Erilaiset
vinkkaukset olivat yksi mahdollisuus elävöittää vierailuja, mutta kirjastossa
haluttiin kehittää pelikonsepti. Kirjastosta otettiin yhteyttä Päivälehden
museoon, koska kirjastossa haluttiin myös muita toimijoita mukaan projektiin.
Museossa innostuttiin projektista ja sen jälkeen otettiin yhteyttä
Aalto-yliopistoon. Yliopiston opiskelijat toteuttivat varsinaisen projektin
suunnittelun ja toteutuksen yhdessä paikallisen koulun 5. luokan oppilaiden
kanssa. Yliopiston opiskelijat tekivät projektista opinnäytetyön, jota
seminaarissa myös esiteltiin. Opinnäytetyön aiheena oli pedagoginen yhteissuunnittelu
eli miten monet eri toimijat toteuttavat yhdessä suuren projektin.
Seminaarissa esiteltiin lisäksi suomalaista Seppo.io
-alustaa, joka on suunniteltu nimenomaan oppimispelien alustaksi. Seppo on jo
käytössä ympäri maailmaan kouluissa ja myös kirjastoissa. Seppo-alustan
ideana on, että opettajien ei tarvitse osata koodata tai tehdä itse pelejä,
vaan opettaja luo valmiiseen peliin tehtävät, joita oppilaat ratkovat ryhmissä
mobiililaitteita käyttäen. Opettaja pystyy myös reaaliaikaisesti arvioimaan
oppilaiden suorituksia ja antamaan palautetta.
Virus! Mediamysteeri-pelikonseptin ideana on, että paikassa,
jossa oppilaat ovat (kirjasto, museo, koulu jne.) on puhjennut virus, joka
uhkaa tuhota kaiken tiedon. Oppilaat ovat ennen pelin alkamista jakautuneet
ryhmiin ja he ovat luoneet itselleen hahmolomakkeilla omia pelihahmoja. Pelin
aikana he tekevät ryhmissä erilaisia tehtäviä, joissa tarvitaan monipuolisesti erilaisia
taitoja: medialukutaitoa, yhteistyökykyä sekä mobiililaitteen käyttöä. Valmiit
tehtävät lähetään opettajalle, joka antaa niistä samantien palautetta ja
pisteitä. Kesken pelin saattaa eteen tulla myös yllätystehtäviä ja erilaisia
viruksia, jotka voivat aiheuttaa esimerkiksi sen, että ryhmäläisistä yksi
joutuu pitämään silmiään kiinni yhden tehtävän ajan tai että ryhmäläiset
joutuvat suorittamaan yhden tehtävän puhumatta ollenkaan toistensa kanssa,
jolloin kommunikointiin täytyy löytää toisia keinoja. Tehtävät olivat hauskoja
ja innostavia myös aikuisryhmälle ja pelialusta todella hienosti suunniteltu ja
houkutteleva. Tehtävät pitää tosin suunnitella aina sen tilan ja paikan mukaan, jossa oppilasryhmä vierailee: Päivälehden museoon suunnitellut tehtävät eivät sellaisenaan kävisi kirjastossa. Opettajalle tai kirjastolle jää siis vastuu tehtävien suunnittelusta, mutta valmiit tehtävät antavat varmasti paljon vinkkejä suunnitteluun.
Seminaari oli kokonaisuudessaan yksi mielenkiintoisimmista
koulutuspäivistä, joihin olen osallistunut. Hankkeen eri vaiheiden kuvailun
lisäksi paikalla oli kiinnostavia luennoitsijoita, jotka kertoivat muun
muassa peleistä ja pedagogiikasta sekä monilukutaidosta. Seppo-oppimisalusta on tulossa käyttöön omassa työpaikassani, joten oli kiinnostavaa päästä testaamaan sitä käytännössä.
Lisätietoa hankkeesta:
Teksti & kuvat (c) : Miia Lehtola MKITIS16
Kommentit
Lähetä kommentti