Turun kaupungin viestintäraatilaisena 2018-2019
Turun kaupungin viestintäraadin jäsenenä 2018-2019 – osallisuutta, tiedonhakua, käyttäjälähtöistä palvelumuotoilua.
Mikä viestintäraati?
Turun kaupunki osallistaa
asukkaitaan toimintojensa kehittämiseen erilaisilla
asukas-/kansalaisraadeilla. Näin saadaan käyttäjälähtöistä näkökulmaa ja
aktivoitettua asukkaita mukaan, kyse on siis vapaaehtoistyöstä.
Kesällä
2018 Turun kaupunki haki verkkosivuillaan jäseniä viestintäraatiin.
Kiinnostuneet, joilla on ratkaisukeskeinen asenne ja halua
asiakaslähtöisen palvelukulttuurin kehittämiseen toivottiin lähettävän
vapaamuotoisen hakemuksen kaupungin osallisuuden erityisasiantuntijalle.
Hakutekstissä kerrottiin :
“Viestintäraati on keskustelu- kehittämisryhmä, jossa raatilaisilla on
mahdollisuus vaikuttaa viestinnän muotoihin ja sisältöihin sekä ehdottaa
ja ideoida viestinnälle uusia aiheita ja tapoja.” (Lähde : https://www.turku.fi/uutinen/2018-05-22_hae-mukaan-viestintaraatiin )
Ensimmäinen
tapaamiskerta 20. syyskuuta 2018, Turun kaupungin konsernihallinnon
tiloissa Yliopistonkadulla.
Tarjolla oli kahvia ja pientä purtavaa.
Ryhmäläiset kertoivat itsestään, taustoistaan ja miksi hakivat
viestintäraatilaisiksi. Meitä raatilaisia oli viitisentoista.
Turun
kaupungin viestinnästä paikalla oli kolme henkilöä, kertoivat kaupungin
viestinnästä. On palveluviestintää, toimintoja kaupunkilaisten
palvelemiseksi. Mielikuvaviestinnällä taas luodaan kuvaa kaupungista sekä
kaupunkilaisille että myös kaupungissa kävijöille, matkailijoille.
Viestintä toimii ns. orgaanisesti eli ilman mainoksia. Merkityksellistä
kaupungin toiminnoissa on myös työllistämisvelvoite, viestinnässäkin
työskentelee useita työllistettyjä.
Oleellista on myös proaktiivisuus, jossa yksilö, kaupunkilainen
ottaa vastuuta käyttäytymisestään, valintamme ovat näin omien
päätöstemme mukaisia, ei olosuhteiden tai muiden mielipiteiden
sanelemia. Esimerkkinä tästä on myös tämä kaupunkilaisten
viestintäraati.
Saatiin
tiedonhakutehtävä seuraavaksi tapaamiskerraksi. Tehtävänä oli etsiä
vastauksia kaupungin verkkosivuilta erilaisiin kysymyksiin. Esimerkiksi
miten haetaan lupa maalämmölle ja minkälaista liikuntaa lapsille on
lauantaina tarjolla? Samalla pystyi arvioimaan verkkosivujen visuaalista
ilmettä, sitä, miten sivujen rakenne, saavutettavuus palvelee käyttäjää ja miten hakutoiminto toimii. Itse pidin sivuja liian kliinisinä tyypiltään kuin Googlen material-design, oma visuaalinen näkemys puuttuu ja selkokielisyys on ehkä liiankin selkoa.
Kuva yllä : Turun kaupungin konsernihallinnon sisäänkäynti Yliopistonkadulla.
Toinen tapaamiskerta 22.11.2018, Turun kaupungin konsernihallinnon tiloissa Yliopistonkadulla.
Tapasimme joulutunnelmissa, glögiä ja piparia
oli tarjolla. Aluksi kaupungin sometoimittaja kertoi lyhyesti kaupungin
käytänteistä sosiaalisessa mediassa. Varsinaisena teemana keskusteltiin
tiedonhakutehtävien kautta kertyneistä huomioista kaupungin
verkkosivustosta. Eräänä näkökulmana tuotiin esille
että sivustolla olisi myös esimerkiksi järjestöjen tarjoamia palveluja
kaupunkilaisille. Sivujen ilme, ulkoasu sekä käytettävyys keskustelutti.
Tapahtumakalenterin toimivuutta voisi myös kehittää, huomiona tuli myös
esille, että kyseisessä palvelussa on käytössä ns. amerikkalainen
kalenteri eli viikko alkaa sunnuntaista. Yksityiskohtana tuli itselle
uusi asia eli verkkosivustojen yläkulmissa käytetty kolmen viivan
painikesymboli, josta siis pääsee valikkoon, niin tätä kutsutaan
kuvaavalla nimellä, hamppari.
Kuva yllä : Turun kaupungin verkkosivuston etusivu
Seuraavalle
tapaamiskerralle saatiin nippu kaupungin viestinnän painotuotteita,
tarkoituksena tutustua niihin ja kirjata huomioita niistä. Alla omat
mieleen tulleet asiat kyseisistä painotuotteista.
(Alla mainitulla toimivalla käyttöliittymällä tarkoitan hyvin
suunniteltua ulkoasua ja sisällön sijoittelua, että asia avautuu ja
tieto löytyy helposti )
Turku, urbaania legendaa jo vuodesta 1229
- selkeä, mutta omannäköisensä, hienot kuvat & tiiviys & tietosisältö
Turku - perinteikäs ja moderni koulukaupunki
- mikä funktio mahtaa esitteellä olla?
- kuitenkin selkeä, omanlaisensa & informatiivinen
Mitä tekis ? Kevät 2019
- toimiva käyttöliittymä
Tunnin juna – esite
- roskamainen paperinpala
- mainosmaista “propagandaa”, turhakeko?
Hakuopas 2019
- toimiva käyttöliittymä
- tarpeellinen lajissaan
Kiss my Turku 2019
- mukava ajanhenkinen aikakauslehti varsinkin matkailijalle
Turkuposti (3/2019)
- toimiva käyttöliittymä
- kuvat hyviä
- laaja-alaisuus, informatiivisuus
- sopivan mittaiset jutut
- hyvä, lukemista sisältävä sanomalehti
- pikkujutut Turun historiasta hyviä
- kaavoituskatsaus-liite on erinomainen lisä
Kuva yllä : kaupungin painotuotteita
Kolmas tapaamiskerta 6.3.2019, Turun kaupungintalolla Aurakadulla.
Raatilaisille esiteltiin kaupungintaloa, myös yläkerran valtuustosalissa käytiin ja sen edustuskeittiöstä saimme myös kattavan tietopaketin.
Pienen
purtavan lomassa keskusteltiin kaupungin viestinnän painotuotteiden
herättämistä ajatuksista. Turkuposti-lehteä kehuttiin ja sen
kaavoituskatsaus-liitettä. Saavutettavuudesta tuotiin esille
että sisällöt olisivat hyvä olla kuunneltavassa muodossa. Runsaasti
keskustelua herätti hiilijalanjälki, painotuotteiden osalta ja
yleisestikin kaupungin toiminnoissa.
Kuva yllä : Pientä purtavaa viestintäraatilaisille kaupungintalon aulassa
Kuva alla : Kaupungintalon valtuustosali
Mitä opin?
Toimimaan
raatilaisena, kuuntelemaan muita ja kertomaan omat näkemykset
mahdollisimman tiiviisti ja perustellusti, mielellään myös rakentavasti.
Ymmärtämällä kaupungin viestintää, verkkosivustot ja some ovat
oleellisia, mutta yhtä oleellisia ovat painotuotteet ja myös kasvokkain
kohtaaminen ja kommunikointi. Myös osallisuus ja osallistaminen
avautuivat lisää käytännön tasolla. Proaktiivisuus, se että asioihin voi
itse vaikuttaa, tämä voisi vähentää sitä
että jälkikäteen valitetaan. Kun saa itse osallistua ja vaikuttaa,
osallisuuden ja toimijuuden tunne vahvistuu, että kuulun tähän, en
olekaan joku ulkopuolinen, jolla on vain vapaus valittaa. Tiedon
saavutettavuudessa tuli varsin tärkeänä se, että informaatio on myös
kuunneltavissa, ei pelkästään luettavissa. Kaikki edellä mainitut
soveltuvat myös kirjasto- ja tietopalvelumaailmaan käytettäväksi.
Laajemminkin tiedon saavutettavaksi saattamiseen ja myös
työyhteisötaidoiksi.
Raadin
toiminta jatkuu taas syyskaudella 2019, itse vapautan paikkani jollekin
uudelle vapaaehtoiselle, keskityn opintojen viimeistelyyn,
opinnäytetyöhön sekä työelämään siirtymiseen.
Teksti & kuvat © Tomi Salminen [PKITIS17] 2019
Kommentit
Lähetä kommentti