Vempaintuki Turun pääkirjastossa syksyllä 2017


© Tomi Salminen 2017

Mikä Vempaintuki?

Turun AMK:n kirjasto- ja tietopalvelukoulutusohjelman opiskelijoita kysyttiin mukaan apuohjaajiksi Turun pääkirjastossa järjestettäviin tietotekniikan opastustilaisuuksiin. Vempaintuki pidettiin kerran kuussa syyskuusta joulukuuhun.
 

Aluksi oli lyhyt opastusinfo aiheeseen. Kysymyksiä voi tulla mistä vaan elämänalueelta, pitäydytään kuitenkin aiheessa. Henkilökohtaisia tietoja, pankki-, terveys- tms. palveluja ei ohjata kuin yleisellä tasolla. Ei siis mennä neuvomaan opastettavaa, kun hän kirjautuneena jonnekin edellä mainituista. Ei yritetä kiirehtiä vaan mennään opastettavan johdolla ja rytmillä. Helposti voi mennä puolikin tuntia yhden henkilön yhden kysymyksen parissa. 



Turun pääkirjaston Studion tila tarjoaa viihtyisät puitteet
© Tomi Salminen 2017

Tomin ajatuksia Vempaintuesta

Oli odotettavissa, että syyskauden ensimmäiseen vempaintukeen olisi pientä ruuhkaa, mutta tällä kertaa ei ollutkaan. Kaikki halukkaat pääsivät saman tien opastukseen. Opastettavien kysymykset liittyivät tablettien ja puhelimien käyttöön, esimerkiksi miten saa bluetooth-laitteet kytkettyä, tietoturvakysymyksiin, laitteiden asetuksiin.



Turun pääkirjastossa on myös omia tabletteja, 
joita voidaan käyttää opastuksessa. © Tomi Salminen 2017

Vempaintuki sujui kirjastoon sopivassa rauhallisessa ilmapiirissä ja kysymyksiin saatiin vastaukset. Kiireetön tunnelma, ei tarvinnut vilkuilla kelloon ja miettiä montako minuuttia on vielä aikaa. Vempaintuen kautta avautui käytännössä kirjaston nykyinen palvelumaailma, joka on siis paljon muutakin kuin kirjojen lainausta. Asiakkaiden kuunteleminen ja heille mahdollisimman selkeästi vastaaminen oli oleellinen oppimiskokemus. Ja jos ei itse tiennyt vastausta, niin voi kysyä toiselta opastajalta tietäisikö hän.


© Tomi Salminen 2017

Marjon ajatuksia Vempaintuesta

Minulla oli jo valmiiksi hyvä kuva siitä, minkälaista vempaintuessa tulisi olemaan, olenhan toiminut aiemminkin 'mobiiliopastajana' kotikaupunkini kirjastossa. Jännitin silti vähän vempaintukea, koska Turku oli minulle varsinkin ensimmäisen vempaintukisession aikaan vielä uusi, vieras kaupunki. Turhaan jännitin, sillä kuten tuolla aikaisemmin Tomi jo kertoi, vempaintuessa oli mukava, rento tunnelma, eikä tarvinnut pelätä, vaikkei tiennytkään heti vastausta.

Vempaintuki tarjosi piristävää vaihtelua tavalliseen opiskeluun. Syksyni oli hyvin liiketalouspainotteinen, ja siinä hätäkässä helposti unohtui kirjasto. Vempaintuessa pääsi auttamaan kirjaston asiakkaita, ja ainakin itsellä oli jokaisen session jälkeen sellainen ''tätähän varten minä opiskelen, tämä on mahtavaa'' fiilis.



Joulukuun Vempaintuki järjestettiin Studion sijaan yläkerrassa. 
© Marjo Ahonen 2017

Niinan ajatuksia Vempaintuesta
Lukuvuoden alussa kirjastolta pyydettiin Kiti-opiskelijoita avustamaan kirjaston henkilökuntaa Vempaintuessa. Vempaintuen tarkoituksena oli auttaa asiakkaita teknisissä pulmissa. Tapahtumaa järjestettiin syksyllä kerran kuussa Turun pääkirjastossa ja yhden kerran kesto oli noin puolitoista tuntia. Lähdin mielelläni mukaan, sillä olen jo aiemmin autellut vapaaehtoistyön kautta asiakkaita teknologian käytössä ja viihdyin siinä työssä hyvin. Minun lisäkseni mukaan lähti neljä muuta Kiti-opiskelijaa eri vuosikursseilta.

Yleensä yhden kerran aikana ehti auttaa noin kahdesta viiteen asiakasta. Tietysti joskus asiakkaita oli enemmän, joskus vähemmän ja ongelmat olivat erilaisia – joskus asiakas ei osannut avata sähköpostiaan, joskus ongelma oli paketin noutaminen pakettiautomaatista. Ruuhkaa oli aina lähinnä tapahtuman alussa, ja usein asiakkaita ei tullut paljon lisää enää ensimmäisen tunnin jälkeen. Yhden pulman kanssa saattoi kuitenkin mennä jopa tunti, joten kaikille meille riitti hommaa. Avustimme asiakkaita esimerkiksi sähköpostin kirjoittamisessa, mutta verkkopankin ym. käytössä emme saaneet auttaa.


© Tomi Salminen 2017

Antin ajatuksia Vempaintuesta

Itsellä ei ollut ennestään mitään suurempaa kokemusta laitetuessa toimimisesta. Älypuhelimien, tablettien ja läppäreiden suhteen olen ihan keskiverto perusjamppa, joten hieman oma osaamisen taso mietitytti ennen aloituskertaa. Huoli osoittautui turhaksi, sillä Vempaintuen asiakkaista moni tuntui olevan vasta-alkaja laitteiden käytössä. Oma tietotaso oli siis aivan riittävä muiden opastukseen.

Kysymykset pyörivät enimmäkseen sähköpostin, tekstinkäsittelyn, nettiselainten, kännykän kameran ja osoitekirjan käytössä. Hieman joutui myös opastamaan, kuinka wifi-yhteys muodostetaan ja kuinka laitteen asetuksia muutetaan. Osa laitteista/käyttöalustoista oli itselle hieman vieraampia, mutta neuvoa pystyi kysymään muilta avustajilta ja monesti hain laitteen ohjeet puhtaasti Googlen avustuksella. Ainakin yhdellä kertaa oma tiedonhaku muuttui samalla opastusaiheeksi asiakkaalle, jolle netin käyttö oli vierasta.

Itse opastin joka kerta yhtä asiakasta koko Vempaintuen ajan. Tilanteen kiireettömyys auttoi etsimään vastauksen kaikkiin laiteongelmiin ja antoi asiakkaalle aikaa omaksua kaiken uuden informaation. Kokonaisuutena Vempaintuki oli oikein opettavainen kokemus ja lisäsi omaa ammattiosaamista jatkoa ajatellen.

Kommentit

Suositut tekstit