Tiedonhaun opastus seitsemäsluokkalaisille
No nyt vähän jännittää:
porraskäytävästä kuuluvat seitsemäsluokkalaisten ponnekkaat äänet, ja hissit
ovat jo tuoneet perille ensimmäiset oppilaat. Viimeisenä hissistä astuu ulos
heidän opettajansa, jonka kanssa olen sopinut tietokirjoihin keskittyvästä
tiedonhaun opastuksesta. ”Tervetuloa Entressen kirjastoon!” huikkaan ja
johdatan ryhmän lyhyelle kirjastokierrokselle.
Kirjaston tilat suunnitellaan asiakkaita palveleviksi
Kirjastokierroksen tarkoituksena
on osoittaa nuorille, että kirjaston tilat on jaettu eri osastoihin
ikäryhmittäin (lapset, nuoret, aikuiset) ja aineistoittain. Pyydän nuoria
kiinnittämään huomiota ympäri kirjastoa näkyviin väreihin. Värit ovat visuaalisia
koodeja, jotka aikuistenosastolla ilmentävät eri aineistoja, kuten lehtiä
(oranssi), suomen- ja ruotsinkielistä kaunokirjallisuutta (vaaleanpunainen),
musiikkiaineistoja (keltainen) ja tietokirjallisuutta (violetti). Nuortenosastolla
ei ole omaa väriä, eikä eri aineistoja ole värikoodattu. Väljässä tilassa
kaunokirjallisuus on helppo löytää, mutta tietokirjallisuutta ei – varsinkaan,
kun nuorten tietokirjoja on vain yksi hyllymetri.
Siirrymme kierroksen päätteeksi Pikkuestradille.
Kiittelen mielessäni itseäni siitä, että muutama viikko sitten muistin varata
tämän opetukseen erinomaisesti soveltuvan tilan: Pikkuestradilla on päivittäin erilaisia
tapahtumia, joten pikavarauksen onnistuminen olisi epätodennäköistä.
Miksi sitten Pikkuestradi on
mielestäni opetukseen soveltuva tila? Ensinnäkin siksi, että tila on avoin, ja
sen ohi kulkee muita asiakkaita. Joku voisi ajatella, että tilan ympärillä
tapahtuva liike häiritsee. Minä kuitenkin koen, että avoin tila tarjoaa myös
muille asiakkaille mahdollisuuden pysähtyä kuuntelemaan ja oppimaan jotain
uutta, eivätkä tehtäviinsä keskittyvät nuoret välttämättä edes huomaa
ohikulkijoita. Toiseksi Pikkuestradilla on suuri valkokangas, jolle
heijastettavat tekstit ja kuvat näkyvät varmasti kaikille opetukseen
osallistuville. Pikkuestradi palvelee hyvin nimenomaan tietokirjojen
tiedonhakua myös siksi, että se sijaitsee tietokirjaosaston vieressä, eikä
siirtyminen tilasta toiseen vie kallista aikaa.
Tiedonhaun opastusta jäniksen selässä
Kun nuoret ovat valinneet
paikkansa, aloitan tiedonhaun opastuksen. Kerron heille YSA:sta ja YKL:sta,
niiden tarkoituksesta ja hyödyistä. Yleisesittelyn jälkeen nuoret saavat
”heitellä” minulle sanoja. Testaamme YSA:lla, miten sanojen erilainen
kirjoitusasu tai synonyymit käyttäytyvät. Tarkoituksenani on havainnollistaa
nuorille, että he voivat itse parantaa tiedon löytyvyyttä käyttämällä
tiedonhaussaan virallisia asiasanoja. Verkko-YKL:sta tarkistamme, mille hyllylle
nuorten tulisi mennä löytääkseen tietoa heitä kiinnostavista aiheista, kuten
ilmapalloista ja koirista.
Olin suunnitellut, että oma
puheosuuteni kestäisi korkeintaan 10 minuuttia, mutta kirjastokierroksen kanssa
siihen meni tuplasti aikaa. Siksi joudumme kiireen vilkkaa siirtymään
tehtäviin, jotka olin laatinut edellisenä päivänä.
Ensimmäiset tehtävät vievät
oppilaat tietokirjaosastolle. Heidän on tarkoitus tutustua YKL:n mukaisiin
pääluokkiin kulkemalla hyllyjen välissä.
Valtaosa nuorista todella tekee
tehtäviä. Vain muutamat löytävät kiinnostavampaa tekemistä kännyköistään, ja pari
nuorta löydän sohvalta nukkumasta. Havaitsen ja opin, että 7.-luokkalaiset
tarvitsevat vielä melko paljon ”paimentamista” ja – ikävä kyllä – hoputtamista.
Heiltä kuluu muutaman tehtävän tekemiseen runsaasti aikaa, ja etenkin yhden
kiinnostavan tietokirjan valitseminen vaikuttaa olevan ylitsepääsemättömän
vaikeaa. Yritän välttää vilkuilemasta jatkuvasti rannekelloani, mutta vaikeaa
se on. Onko NYT se hetki, kun joudun ottamaan käyttöön varasuunnitelman?
Tässä vaiheessa avukseni saapuu
kirjastossa työskentelevä sivari, joka pienen erehdyksen vuoksi on puoli tuntia
myöhässä. Hän jakaa nuorille tabletit ja antaa opettajalle kaunokirjallisuutta
koskevan vinkkauslistan. Kuinka iloinen olenkaan siitä, että kollegani ei
pääsekään paikalle pitämään kirjavinkkaustaan; saan 10 minuuttia lisäaikaa!
Nyt oppilaat tekevät iPadeilla
HelMet-tiedonhakutehtäviä. Ensimmäisen kysymyssarjan tarkoituksena on
havainnollistaa nuorille, mitä kaikkia tietoja heidän valitsemastaan tietokirjasta
on tallennettu HelMetiin. Vastaamalla toiseen kysymyssarjaan nuoret näkevät,
miten aihehaun tuottamat 1 600 hakutulosta saa erilaisilla rajauksilla
supistettua paremmin hallittavaan ja läpikäytävään 14 tietokirjaan.
Ja sitten vauhdilla paketti kasaan!
Toiveenani olisi ollut, että
olisimme tehtävien jälkeen voineet keskustella nuorten tekemistä havainnoista, oivalluksista
ja kysymyksistä. Toiveeni jää täyttymättä. Opettaja haluaa, että nuoret käyvät
lainaamassa itselleen kaunokirjan nuortenosastolta, ja ryhmällä on jo kiire
bussille. Kun nuoret rynnistävät kuka mihinkin, jään vielä hetkeksi
keskustelemaan opettajan kanssa. Vaihdamme muutaman sanan juuri päättyneestä
opastuksesta, annan hänelle YSA-YKL-HelMet -flaijereita ja sovimme seuraavalle
viikolle saman opastuksen toiselle luokalle.
Siivoan Pikkuestradin, laitan
valkokankaalle pyörimään kirjaston info TV:n ja vien iPadit latausasemaan.
Seison lasten- ja nuortentiimin työhuoneen ovensuussa pöllämystyneenä. Totean
työkaverilleni, että tarvitsen hetken toipuakseni, ennen kuin voin tehdä mitään
järkevää. ”Joo, tollasen jälkee on aina pakko hetken aikaa vaa istuu. Ja
tuijottaa seinää.”
~ Milla B. ~
~ Milla B. ~
P.S. Seuraavalla viikolla vedän
saman opastuksen toiselle luokalle. Kierroksen pidän samana, mutta YSA:n ja
YKL:n esittelyn tiivistän muutamaan virkkeeseen, ja tehtävät ovat edelliskertaa
yksinkertaisemmat mutta myös paremmat. Tästä huolimatta minusta tuntuu edelleen
siltä, kuin juoksisin läpi ansoitettua rataa. Hetkenä minä hyvänsä astun
ansaan, ja koko paketti sortuu…
P.P.S. Lessons learned: 1) Kun vastaisuudessa
opettaja varaa ajan tiedonhaun opastukseen, ilmoitan hänelle selväsanaisesti,
että alle tunnin opastusta ei ole mielekästä pitää ilman, että opetuksen laatu
ja oppilaiden mahdollisuus oppia kärsii. 2) Nuoret eivät ole huolissaan siitä,
pysymmekö aikataulussa ja ehtivätkö he tehdä kaikki tehtävät määräajassa tai
ollenkaan. Sen sijaan mahdollisuus hävitä kilpailussa huolettaisi heitä. Siksi
aion laatia ensimmäiset tiedonhaun tehtävät (”kierrä hyllyjen välissä” ja
”valitse sinua kiinnostava kirja”) kilpailumuotoon. Palkintotikkari ei kuulosta
lainkaan pahalta sijoitukselta, jos sillä voi välttää ansajuoksun ja kiireen.
Kommentit
Lähetä kommentti