Tatu ja Patu Outolasta hyvää päivää!
Ilpoisten kirjastossa vietettiin toukokuussa useampi
vauhdikas päivä Tatun ja Patun parissa, kun reilu sata 3.–4. luokkalaista tuli kirjastoon
etsiväradan ja outojen keksintöjen ja kummien kojeiden pariin.
Kelataanpa vähän taaksepäin… Sain jo jonkin aikaa sitten
toiveen järjestää Ilpoisten koulun 3.–4. luokkalaisille jotain ohjelmaa,
teemaksi ehdotettiin Tatua ja Patua. Innostuin ideasta heti ja tapahtuman
ideointi aloitettiin työkavereiden kanssa huhtikuun alussa, päävastuussa
tapahtumasta olin minä, mutta työkavereilta sain paljon hyviä ideoita ja
vinkkejä sekä kallisarvoista apua käytännön järjestelyissä.
Auto täynnä askartelumateriaalia keksintöihin! |
Murto-osa askartelumateriaalista esillä. |
Kaikenlaisten ideoiden pyörittelyn jälkeen tapahtumaan
päätettiin ottaa tehtäviksi etsivärata sekä oman keksinnön rakentaminen.
Lisäksi tehtävälapussa oli ekstrana vielä sanasokkelo ja kirja-arvonta.
Tehtävä- ja Keksijälaput. |
Etsiväradan avulla oli selvitettävä, mihin Puolittaja on
piilottanut varastamansa seitsemän kuvan puolikkaat. Aikaisemmin Puolittaja oli
hyökännyt kirjastoon ja yrittänyt varastaa seitsemän kuvaa. Urheat
kirjastolaiset olivat kuitenkin saaneet pelastettua kustakin kuvasta puolet.
Tapauksen esitutkinnassa selvisi, että Puolittajan varastamat kuvien toiset
puolet ovat jääneet kirjaston tiloihin – mutta minne?
Jokaisen pienen etsivän tehtävänä oli löytää jokaisen kuvan
puolikas. Kunkin puolikkaan kuvan luona oli myös kirjain. Kirjaimista muodostui
sanaksi gorilla, ja löydettyään vielä sen kirjastosta, saivat etsivät palkintonsa.
Gorilla roikkui lainaustiskin päälle, ja palkinnon (Tatu ja Patu aiheisia
tarroja sekä maistelupassi) antoi kirjaston työntekijä.
Etsivärata (ilman gorillaa ja palkintoa), sanasokkelo sekä
mahdollisuus osallistua arvontaan jätettiin esille vielä viikoksi muillekin
kirjaston asiakkaille.
Tila ennen tapahtuman alkua... |
Oman keksinnön rakentamisessa sai itse ideoida ja toteuttaa
mitä ikinä keksi. Jotkut myös tekivät ensin ja miettivät vasta sitten mikä
kyseinen keksintö on ja mitä sillä tehdään. Omasta keksinnöstään sai täyttää
myös Keksijä-lapun.
Aloitimme ”roskien” keräämisen keksintöjä varten hyvissä
ajoin. Askartelumateriaalia kerättiin yli kuukausi ja valjastinkin
kummit, kaimat, mummot ja koirat keräämää kaiken mahdollisen ja mahdottomankin
talteen. Noin kuuden viikon keräilemisen jälkeen kasassa oli ihan mieletön
saalis! Ja lopputulokset olivat kerrassaan upeita!
Hyrrä. |
Tykki, tankki, panssarivaunu, mikälie. |
Kivi- ja vesilaitos. |
Tapahtumapäivinä luokat tulivat yksi kerrallaan kirjastoon. Kullekin
luokalle oli varattu aikaa noin 45 minuuttia. Aluksi kerroin, miten olin
aamulla ennen töihin tuloa käyttänyt aamutoimiautomaattia ja muita Tatun ja
Patun hienoja keksintöjä. Tämän jälkeen annoin oppilaille vapauden valita,
mistä tehtävästä haluavat aloittaa ja mihin käyttää aikansa. Mahdollisuus oli
myös esimerkiksi käyttää koko tunti keksinnön tekemiseen.
Tällainen ohjeistus sujui yllättävän hyvin, vaikkakin monesti
tunnin loppupuolella koko luokka oli askartelemassa keksintöjä eikä olisi
millään malttanut lopettaa. Aikaa olisi saanut mieluusti olla enemmänkin kuin
yhden oppitunnin verran, sillä monet ryhtyivät ensin jäljittämään Puolittajaa
ja ratkaistuaan arvoituksen kävivät keksintöjen kimppuun - sitten aika
loppuikin jo kesken.
Ukkeli. |
Auto. |
Kynäteline. |
Tehtävien lisäksi olimme tietysti nostaneet aineistoa esille.
Olin myös pyytänyt Otavalta Tatu ja Patu aiheista materiaalia ja saimmekin
todella kivoja juttuja! Pari isoa julistetta, upeita pahvisia Tatu ja Patu
-hahmoja ja roppakaupalla tarroja ja maistelupasseja.
On aina jännittävä nähdä, miten tapahtuma onnistuu, kun on
itse päävastuussa järjestelyistä ja on käyttänyt niihin myös paljon aikaa. Tämä
tapahtuma oli kuitenkin menestys kaikin puolin! Niin oppilaat, opettajat kuin kirjaston
väkikin viihtyivät.
Toinen tykki. Tai tankki. Tai panssarivaunu. Tai mikä lie. |
Säilytystilaa kaikenlaiselle pikkutavaralle. |
Tapahtumien järjestäminen kirjastossa on tärkeää, koska
kirjaston on hyvä tarjota asiakkailleen elämyksiä, oppimisen hetkiä, oivalluksia
ja iloa. Samalla ihmiset houkutellaan kuin huomaamatta kirjastoon, ties vaikka
joku kokisi ahaa-elämyksen ja tulisi jatkossa itsekseenkin kirjastoon. Tämän tapahtuman avulla lapset tutustuivat Tatuun
ja Patuun sekä kirjastoon ja sen henkilökuntaan paremmin. He saivat myös
käyttää luovuutta, toteuttaa itseään ja iloita niin omista kuin toistenkin onnistumisista. Tapahtuma oli siis vähintäänkin kaiken vaivan arvoinen.
Ihmeellinen eläin. |
Hattarakioski ja hattaraa. |
BÖÖÖ! |
Heidi L.
NKITIS14
Kommentit
Lähetä kommentti